زوج درمانی

در هر رابطه‌ای در دوره‌های مختلف زندگی برخی از تعارضات به شکل‌های مختلف به وجود می‌آیند. برای حل این تعارضات و حتی جلوگیری از به وجود آمدن آنها می‌بایست یک سری روش‌های اصولی را آموزش ببینید تا از این طریق بتوانید رابطه مستحکم‌تری با همسر خود بسازید. گاهی اوقات مشکلات به وجود آمده در زندگی زناشویی به قدری بزرگ یا پیچیده هستند که افراد به تنهایی قادر به حل آن‌ها نیستند و می‌بایست از کمک‌های فرد متخصص استفاده نمایند که در همینجا ما به نقش پررنگ جلسات زوج درمانی پی می‌بریم. شاید برایتان سوال باشد زوج درمانی چیست؟ از چه طریق به حل مشکلات می‌پردازد؟ در چه زمانی باید به زوج درمانگر مراجعه کنیم و … . ما در ادامه مقاله به تمامی سوالات ایجاد شده در ذهنتان پاسخ خواهیم داد.

زوج درمانی

زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی نوعی مشاوره است که در آن فرد متخصصی که دارای تجربه بالینی می‌باشد، از طریق صحبت کردن با زوج‌ها در قدم اول مشکلات را شناسایی، سپس ریشه‌یابی کرده و در نهایت راه حل مناسب برای هر مشکل را پیشنهاد می‌دهد. زوج درمانگر متخصص همچنین مهارت‌های حل مسئله در مواقع گوناگون را به زوج‌ها آموزش داده تا واکنش بهتری در مقابل مشکلات ایجاد شده داشته باشند. زوج درمانی به زوجین کمک می‌کند تا نسبت به رابطه خود درک و بینش بهتری داشته باشند و اختلاف نظرها را بهتر رفع کنند. در نتیجه تمامی موارد گفته شده، میزان رضایت دو نفر از رابطه شان بالاتر می‌رود.

انواع زوج درمانی

زوج درمانی با رویکردهای مختلفی انجام می‌شود. تعدادی از بهترین روش‌های زوج درمانی را در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

زوج درمانی با رویکرد طرحواره درمانی

در جلسات مربوط به طرحواره درمانی، زوج درمانگر در ابتدا به بررسی وقایع و مباحث گذشته زوج ها می‌پردازد تا بتواند طرحواره هر یک را شناسایی کند و سپس به صورت تخصصی تاثیر طرحواره‌ها بر ایجاد اختلافات پیش آمده میان زوجین را بررسی می‌کند تا از این طریق بتواند به کاهش اختلافات و حل آن‌ها کمک کند.

زوج درمانی با رویکرد هیجان مدار (EFT)

درمان متکی بر احساسات یا هیجان محور یکی از اصلی‌ترین رویکردها در بحث زوج درمانی می‌باشد که مستقیماً با روان انسان‌ها سر و کار دارد. این رویکرد با تاثیر بالایی که دارد در کوتاه‌ترین زمان ممکن نتیجه را به عمل می‌آورد. در این روش، زوج‌ها با تمرکز بر احساساس مثبت خویش، می‎توانند نحوه ارتباط با یکدیگر را آموزش ببینند.

زوج درمانی با رویکرد شناختی رفتاری (CBT)

هدف اصلی در این رویکرد از زوج درمانی، بررسی پریشانی‌های موجود در رابطه و ایجاد تغییرات مثبت در رفتارهای هدف است. تمرکز این نوع از روش درمانی بر تغییر رفتار می‌باشد که شامل سه مرحله ارزیابی، بازخورد و در نهایت درمان است.

زوج درمانی سیستمی

باور این روش این است که خانواده به صورت یک سیستم عمل می‌کند و رفتار هر عضو روی عضوی دیگر می‌تواند تاثیر داشته باشد. این رویکرد قصد شناسایی و تغییر الگوهای ارتباطی و تعاملی خانواده را دارد چرا که عقیده دارد مشکلات ایجاد شده، ناشی از الگوهای ارتباطی و تعاملی نامطلوب می‌باشد.

انواع زوج درمانی

زوج درمانی برای برطرف کردن چه مشکلاتی است؟

زوج درمانگر می‌تواند به حل مشکلات زندگی شما کمک کند تا بتوانید زندگی بهتری را در کنار همسر خود داشته باشید. در ادامه تعدادی از مشکلاتی را که زوج درمانگر می‌تواند در حل آن‌ها به شما کمک کند، آورده‌ایم.

  • مشکلات پیرامون روابط جنسی
  • عدم توانایی کنترل خشم
  • تجربه خیانت
  • ناباروری
  • سو مصرف مواد و اعتیاد به هر چیزی
  • مشکل در برقراری ارتباط موثر با یکدیگر
  • خشونت‌های خانگی
  • درگیری‌های مداوم
  • مشکلات مربوط به ازدواج قبلی
  • تصمیم به طلاق و جدایی
  • مشکلات مربوط به خانواده زوجین

چرا برخی از روابط سرانجام خوبی ندارند؟

روابط به پاره‌ای از دلایل با شکست مواجه می‌شوند:

1.با فرد مناسب هستید ولی به طرز صحیح مهر نمی‌ورزید.

-شما و همسرتان از عادت‌های ارتباطی ضعیفی برخوردار هستید.

-به درستی نمی‌دانید که چطور صمیمیت واقعی تولید کنید.

-چیزی را که می‌خواهید مطالبه نمی‌کنید و در نهایت احساس انزجار می‌کنید.

-از رابطه‌تان غافل می‌شوید.

برای جلب محبت همسر و ایجاد عشق و علاقه‌ و آتش اشتیاقی که روزهای اول رابطه داشتید مقاله جلب محبت همسر را مطالعه کنید تا عشق را به منزل خود بازگردانید.

2.با فرد نامناسب هستید.

-عشق و یا سبک زندگی شما با عشق و سبک زندگی همسرتان از تفاهم و همخوانی کافی برخوردار نیستند.

-شما ارزش‌های مشترک کافی دارید ولی به اصول مشترک پایبند، نیستید.

-همسر شما دارای عیب‌ها و نقص‌های بزرگی است که ازدواجی موفق را ناممکن می‌سازد.

-شما نمی‌توانید نیازهای یکدیگر را برآورده کنید.

(دی آنجلیس، باربارا، آیا تو آن گم شده ام هستی؟، محبوبه رمضان زاده، کتاب درمانی)

اگر درگیر موارد گفته شده می‌باشید، می‌توانید با شرکت در جلسات زوج درمانی کلینیک پیروزی، رابطه زناشویی خود را ترمیم کنید.

برای رزرو وقت مشاوره همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تماس با ما

روند جلسات زوج درمانی

روند دقیق جلسات زوج درمانی به طور کلی بستگی به صلاحدید زوج درمانگر و شرایط مراجعین دارد اما نیم نگاهی به روند کلی این جلسات می‌اندازیم.

در مرحله اول درمانگر سعی می‌کند ریشه مشکلات را به صورت تخصصی بررسی کند که انجام برخی از تست‌های روانشناسی یکی از ابزارهای این مرحله می‌باشد، در مرحله بعدی با توجه به نتایج به دست آمده، تراپیست بهترین روش درمانی را انتخاب کرده و سپس درمان به طور رسمی شروع می‌شود که جلساتی با حضور هر دو نفر و طبق مقررات و اصول تشکیل شده و درمانگر تلاش می‌کند تا گام به گام مسیر حل مشکلات را طی کند، حالا مشاور مربوطه، موظف است اهداف و راهکارهای مشخص شده را در اختیار زوجین قرار دهد که در نهایتِ مراحل گفته شده، روابط زناشویی بهبود یافته و میزان رضایت از زندگی بالا می‌رود.

همانطور که متوجه شدید، زوج‌های زیادی هستند که بعد از شروع زندگی مشترک، به مشکلات متعددی بر می‌خورند، متاسفانه اغلب اوقات که این مشکلات حاد می‌شوند، زوجین تنها راه چاره را در جدایی می‌بینند، اگر فکر می‌کنید خود یا همسرتان از این دسته افراد هستید، پیشنهاد ما به شما تجدید نظر و سپس شرکت در جلسات زوج درمانی است.

استفاده از خدمات زوج درمانی مرکز روانشناسی پیروزی، به شما این اطمینان خاطر را می‌دهد که با صرف حداقل زمان و هزینه، بهترین نتیجه را بگیرید و با انجام تمرینات مربوطه، رابطه خود را در مسیر بهبودی هدایت کنید.

روند جلسات زوج درمانی

دریافت نوبت:

جهت دریافت مشاوره فردی از متخصصین و مشاورین کلینیک پیروزی کافی‌ست با شماره‌های زیر تماس بگیرید:

شماره تماس یپروزی: ۰۲۱۷۷۴۳۱۶۴۹
شماره تماس قیطریه: 02126456903

ساعات کار

روزهای هفته 8:00 – 17:00
پنج شنبه با هماهنگی
جمعه تعطیل

آخرین مطالب

  • آشنایی قبل از ازدواج

بایدها و نبایدهای آشنایی قبل از ادواج

شهریور 23ام, 1403|بدون دیدگاه

دوران آشنایی قبل از ازدواج دوران آشنایی دختر و پسر، یکی از حیاتی‌ترین مراحل قبل از ازدواج است؛ چرا که جهت داشتن تصمیم مطمئن در این زمینه، می‌بایست ارزیابی‌های کامل صورت گیرد. همچنین دختر [...]

بازدید روزانه 3

ثبت قرار ملاقات

شما می‌توانید از طریق این دکمه، جلسه مشاوره تنظیم نمایید…