عوارض تنهایی طولانی مدت

عوارض تنهایی طولانی مدت می‌تواند تأثیرات بسیار مخربی بر سلامت روان و جسم داشته باشد. شاید تصور کنید تنهایی، تنها به معنای دوری فیزیکی از مردم است، اما در واقع عوارض تنهایی می‌تواند به شکل احساسی در زندگی هر شخصی وجود داشته باشد. دلایل ایجاد کننده این احساس شامل عوامل اجتماعی، درگیر روابط نامناسب شدن، از دست دادن عزیزان در زندگی، ایجاد برخی تغییرات و … می‌باشند. خوشبختانه تنهایی وضعیتی است که با برخی از راهکارها می‌توان آن را تغییر داد و حتی به این شرایط پایان داد. از راه‌های پیشگیری از تنهایی می‌توان به ارتباط با دیگران و برقراری روابط اجتماعی اشاره کرد. همچنین حمایت عاطفی دوستان، خانواده، نزدیکان و سایر افراد نیز تاثیر گذار خواهد بود.

تحقیقات نشان داده است که انزوا به اندازه 15 سیگار در روز به سلامتی آسیب می رساند.

عوارض تنهایی

احساس تنهایی و عوارض آن

عوارض تنهایی نه تنها بر روان انسان تأثیرگذار است، بلکه آثار منفی بسیاری نیز بر جسم می‌گذارد. احساس تنهایی که بسیاری از افراد در طول زندگی تجربه می‌کنند، یک وضعیت طبیعی است؛ اگر ادامه‌دار شود، می‌تواند به عوارض تنهایی منجر شود که از جمله آن‌ها کاهش عملکرد مغز، افسردگی و بی‌خوابی است. بسیاری از افراد ممکن است در مراحل مختلف زندگی با عوارض تنهایی دست‌وپنجه نرم کنند و در صورتی که به آن توجه نشود، مشکلات بیشتری پدید خواهد آمد.

احساس تنهایی دارای قدمتی برابر با حیات انسان می‌باشد. حتی گاهی اوقات آن را یک وجه طبیعی از زندگی انسان و حاصل آگاهی او از غربت خود در جهان و مرگ محتوم او در نظر گرفته‌اند. حدودا تا اوایل قرن بیستم به صورت عملی به آن پرداخته نشده بود. این مسئله و تبعات مثبت و منفی آن در فرهنگ ما ایرانیان از زمان‌های دور مطرح بوده است.

اگرچه آبراهام مازلو یکی از ویژگی‌های مشخص افراد خودشکوفا را تمایل به خلوت‌گزینی اعلام می‌کند، اما اینجا احساس تنهایی مد نظر ماست نه تنهایی به معنای اعم کلمه. به بیانی دیگر، شاید تنهایی یکی از خصوصیات مطلوب افراد خودشکوفا باشد ولی احساس تنهایی دارای عوارض منفی زیادی است.

احساس تنهایی دارای عوارض منفی بسیاری است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در واقع، یکی از ضروریات وجودی ما، احتیاج به معاشرت و آمیزش با دیگران می‌باشد که منشا این ضرورت، زندگی اجتماعی می‌باشد.

احساس تنهایی و عوارض آن

انواع تنهایی

تنهایی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود که هر کدام می‌تواند عوارض تنهایی متفاوتی را به دنبال داشته باشد:

انزوای هیجانی

انزوای هیجانی، اولین جنبه تنهایی است که به دلیل نبود روابط مهم در زندگی افراد مثل مرگ یا طلاق به وجود می‌آید. بهترین راهی که از طریق آن می‌توان این نوع تنهایی را درمان کرد، پیدا کردن روابط مهم با دیگران برای پر کردن جای خالی سایر افراد  است. این نوع انزوا معمولاً ناشی از ترس‌های دوران کودکی به دلیل ترک شدن، می‌باشد.

در نوع اول، اغلب شاهد بیش هشیاری و اضطراب هستیم که افراد را برای نشانه‌های اجتماعی فوق العاده حساس می‌کند. این امر موجب تعبیر اشتباه یا مبالغه کردن تنش‌های دیگران چه مثبت و چه منفی می‌شود. عوارض تنهایی در این نوع انزوا شامل افسردگی و اضطراب شدید است.

انزوای اجتماعی

انزوای اجتماعی نوع دوم تنهایی است که شامل کمبود شبکه اجتماعی یا نداشتن مکانی مورد پذیرش در جامعه می‌باشد. در این نوع تنهایی، احساسات فرد حول ملالت، فقدان تمرکز و احساس در حاشیه بودن یا طرد شدن توسط سایرین، مورد توجه قرار می‌گیرد. عوارض تنهایی در این نوع شامل کاهش تمرکز، بی‌حوصلگی و احساس بیگانگی است.

چه کسانی بیشتر احساس تنهایی می‌کنند؟

طبق بررسی‌های صورت گرفته، مردان در صورتی که درگیر رابطه عاشقانه نباشند، بیشتر از زنان احساس تنهایی می‌کنند. شاید یکی از دلایل موضوع گفته شده، این است که مردان برای ارضا کردن نیازهای صمیمیت گزینه‌های کمتری دارند.

زنان در زندگی زناشویی، بیشتر از شوهران احساس تنهایی می‌کنند. خصوصاً اگر خانم‌ها شاغل نباشند، به تازگی نقل مکان کرده باشند، فرزند کوچک داشته باشند یا هر شرایطی که دسترسی آن‌ها را به شبکه‌های اجتماعی محدود کرده باشد.

لازم به ذکر است در صورتی که انزوا طولانی مدت شود، با انواع نگرش‌ها و رفتارهای خود شکن ارتباط خواهد داشت.

انواه تنهایی

نظریه‌های تنهایی

اریک فروم

فروم در کتاب گریز از آزادی خود می‌نویسد: در تاریخ تمدن غرب، مردم با به دست آوردن آزادی، بیشتر احساس تنهایی، بی معنایی و بیگانگی می‌کردند. بر عکس هرچه مردم آزادی کمتری داشته‌اند، احساس‌های تعلق و امنیت آن‌ها بیشتر بوده است.

موری

به عقیده موری، عقده انزوای ساده، به صورت میل به بودن در مکان‌های کوچک، گرم و تاریک که امن و پرت باشد، تجربه می‌شود. مثلاً فردی دوست دارد به جای اینکه صبح با حس خوب از تخت خواب خود بلند شود، کلاً زیر پتو بماند.

هورنای

هورنای افراد تنها را شخصیت‌های جدا نامید. شخصیت‌های جدا میل نسبتاً زیادی به خلوت دارند. آن‌ها تمایل دارند بیشتر وقت خود را در تنهایی بگذرانند.

اریک اریسکون

مرحله ششم از مراحل روانی اجتماعی اریکسون، صمیمیت در برابر انزوا نام دارد. از پایان دوره نوجوانی شروع شده و تا حدود 35 سالگی ادامه دارد. حالت طبیعی این است که ما در این دوران با سایر افراد اجتماع ارتباط برقرار کنیم. افرادی که قادر به ارتباط گیری نیستند، احساس تنهایی می کنند و از هر نوع ارتباطی اجتناب می ورزند.

مازلو

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، مازلو احساس تنهایی و جدایی از جمع را ویژگی افراد خود شکوفا می‌داند. او معتقد است که افراد خود شکوفا می‌توانند بدون آثار زیان بخش انزوا را تجربه کنند و به نظر می‌رسد که آن‌ها بیشتر از اشخاصی که خود شکوفا نیستند به تنهایی نیاز داشته باشند.

نظریه‌های تنهایی

عوارض تنهایی بر سلامت جسمی و روانی

تحقیقات نشان می‌دهند که عوارض تنهایی به‌طور مستقیم با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف جسمی و روانی ارتباط دارد. برخی از مهم‌ترین عوارض تنهایی بر سلامت جسم و روان عبارت‌اند از:

  • اختلال در عملکرد مغز
  • ابتلا به افسردگی
  • کاهش انرژی در طول روز
  • احساس خستگی مداوم
  • فشار خون بالا
  • ابتلا به بیماری های قلبی عروقی
  • اضافه وزن یا سو تغذیه
  • سکته مغزی
  • مشکل در روابط عاطفی
  • احساس بی اهمیتی
  • ایجاد افکار منفی
  • کاهش عملکرد شناختی
  • کاهش تمرکز و حافظه
  • بیخوابی
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن
  • ایجاد اضطراب و استرس
  • نگرانی مداوم
  • افزایش کلسترول
  • ابتلا به آلزایمر
  • تپش قلب
  • کاهش طول عمر و مرگ زودرس و …

پژوهشگران دانشگاه هاروارد در تحقیقی روی بیش از 12 هزار نفر به این نتیجه رسیدند که خطر سکته مغزی در افرادی که بیش از 50 سال سن دارند و از تنهایی طولانی مدت رنج می‌برند، در مقایسه با افرادی که تنها نیستند، بیش از 50 درصد بالاتر است.

تنهایی مزمن و عوارض آن

تنهایی مزمن اصطلاحی است که برای احساس تنهایی طولانی مدت به کار می‌رود. شاید خلوت گزینی به خودی خود یک بیماری نباشد اما به راحتی می‌تواند موجب آسیب رسیدن به سلامت روانی و عمومی فرد شود. تنهایی مزمن می‌تواند تا هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد. باید بدانید هرچقدر مدت زمان آن بیشتر به طول بیانجامد، احتمال ابتلا به بیماری های روانی نیز افزایش می‌یابد. عوارض تنهایی مزمن شامل کاهش سلامت روان، افزایش اضطراب و حتی مرگ زودرس می‌باشد.

تنهایی نوعی احساس منفی است که در اثر برآورده نشدن نیازهای فرد به ارتباطات اجتماعی به وجود می‌آید. لازم به ذکر است گاهی اوقات در زندگی، شرایطی به وجود می‌آید که ما نیاز به تنهایی داریم و این تنهایی ممکن است حتی برای ما لذت‌بخش هم باشد، پس لذت بردن از آن در برخی موارد، طبیعی است.

راهکارهای درمان احساس تنهایی

راهکارهای درمان احساس تنهایی

از آنجایی که تنهایی می‌تواند، عوارض زیادی در پی داشته باشد، می‌بایست به موقع درمان شود. در صورت عدم اقدام به موقع جهت درمان، ممکن است شاهد افسردگی، افکار مربوط به خودکشی و … شویم. برای جلوگیری از عوارض تنهایی و بهبود کیفیت زندگی، لازم است که افراد به موقع به روابط اجتماعی خود توجه کنند. در صورت احساس تنهایی طولانی مدت، از مشاوران و روانشناسان کمک بگیرند. عوارض تنهایی می‌تواند با ایجاد شبکه‌های اجتماعی قوی، حضور در جمع‌های دوستانه و دریافت حمایت‌های عاطفی کاهش یابد.

جلسات روان درمانی مرکز روانشناسی پیروزی فضای امنی برای شناسایی علائم، بررسی علل، دریافت راهنمایی‌های تخصصی و در نهایت ارائه راهبردهای درمانی برای شما می‌باشند. جهن دربافت مشاوره انلاین و حضوری از لینک زیر اقدام کنید.

تماس با ما

دریافت نوبت:

جهت دریافت مشاوره فردی از متخصصین و مشاورین کلینیک پیروزی کافی‌ست با شماره‌های زیر تماس بگیرید:

شماره تماس یپروزی: ۰۲۱۷۷۴۳۱۶۴۹
شماره تماس قیطریه: 02126456903

ساعات کار

روزهای هفته 8:00 – 17:00
پنج شنبه با هماهنگی
جمعه تعطیل

آخرین مطالب

بازدید روزانه 1

ثبت قرار ملاقات

شما می‌توانید از طریق این دکمه، جلسه مشاوره تنظیم نمایید…