سن ازدواج

روانشناسان معتقدند که ازدواج در سن مناسب تاثیر به سزایی در کاهش آمار طلاق دارد و ازدواج در سن خیلی پایین یا بسیار بالا با چالش‌های به خصوصی همراه می‌باشد، قطعا عوامل زیادی در تعیین بهترین سن ازدواج برای هر دختر و پسری دخیل می‌باشند پس طبیعتاً نمی‌توان یک عدد خاص را به عنوان بهترین سن ازدواج برای همه در نظر گرفت اما بسیاری از افراد به دنبال یک عدد سنی برای ازدواج خود می‌باشند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی بهترین سن ازدواج در جامعه امروزی بپردازیم.

به هیچ عنوان نمی‌توانیم  فاکتور سن را به عنوان تنها عامل موفقیت و خوشبختی در زندگی مشترک بدانیم. عوامل زیادی باید برای ازدواج حتماً بررسی و در نظر گرفته شوند مانند: نوع نگرش و اعتقادات، وضعیت مالی و اقتصادی، تعهد به ازدواج، نوع رفتار و …

بهترین سن ازدواج

بهترین سن ازدواج در فرهنگ ما

در زمان‌های خیلی قدیم، سن ازدواج دختر و پسر بسیار پایین بوده (متاسفانه هنوز هم در برخی مناطق محروم و دور افتاده، دختر و پسرها در سن خیلی پایین مجبور به ازدواج می‌شوند.) اما امروزه به دلیل افزایش برخی مشکلات مانند مسائل مادی، بالا رفتن توقعات، سخت گیری‌های خانواده‌ها و … ازدواج به امری پیچیده تبدیل شده و به همین ترتیب میانگین سن ازدواج بالاتر از قبل رفته است. اگر بخواهیم بهترین حالت را در نظر بگیریم، بهترین سن ازدواج زمانی است که فرد به بلوغ فکری، ثبات شغلی و درک درست از زندگی رسیده باشد که طبق بررسی‌ها و شواهد به دست آمده بهترین سن ازدواج برای هر دختر و پسری در جامعه امروزی بالای 30 سال می‌باشد.

سن مناسب ازدواج از منظر روانشناسی

همانطور که اشاره کردیم، با توجه به تغییر و تحولات شکل گرفته در جامعه میانگین سن ازدواج هم دچار تغییر شده است. روانشناس و متخصصان معتقدند بهترین سن ازدواج برای دختر و پسرها حداقل 30 سال می‌باشد، البته نیاز به یادآوری می‌باشد که اصلاً نمی‌توانیم این سن را به تمامی افراد جامعه تعمیم دهیم چرا که هر فردی با توجه به شرایط تحصیلی، شرایط مالی، موافقت خانواده، سلامت روانی و … تصمیم به ازدواج می‌گیرد و تأکید همیشگی روانشناسان این است که اصلاً یک عدد ثابت را نمی‌توان به عنوان معیاری برای ازدواج در نظر گرفت.

این نظریه که ازدواج در سن بالا احتمال طلاق را کاهش می‌دهد به این دلیل است که احتمالا زوجین در شرایط مالی بهتری قرار می‌گیرند، درک روشن‌تری نسبت به هدف خود از ازدواج دارند و خواسته خود از زندگی زناشویی را برای خود مشخص کرده‌اند.

معیارهای ازدواج از دید گلاسر

گلاسر معتقد است همه ما یک سری عادات و رفتارهای مخرب داریم که اگر تصمیم به ازدواج داشته باشیم باید از این عادت‌های بد دوری کنیم و به جای آن رفتارهای پیوند دهنده را در خودمان تقویت نماییم. از دید او این عادات مخرب اگر در شخصیت ما ماندگار شوند، می توانند به عنوان زنگ خطری در رابطه زناشویی باشند. در جدول زیر به عادات مخرب و رفتارهای پیوند دهنده تئوری انتخاب گلاسر اشاره می‌کنیم:

رفتارهای مخرب رفتارهای پیوند دهنده
انتقاد کردن گوش کردن
سرزنش کردن حمایت کردن
شکوه و شکایت کردن تشویق کردن
غرغر کردن احترام گذاشتن
تهدید کردن اعتماد کردن
تنبیه کردن پذیرفتن فرد همانگونه که هست
باج دهی برای کنترل دیگری گفتگوی همیشگی بر سر اختلافات

مهم‌ترین پیش نیاز های ازدواج موفق

برای داشتن ازدواج موفق، پیش نیازهایی لازم است که هر شخصی داشته باشد. در ادامه به تعدادی از این موارد اشاره می‌کنیم.

  • بلوغ کامل جنسی و جسمی
  • توانایی حل مشکلات
  • رشد اجتماعی و عاطفی
  • رسیدن به ثبات اقتصادی
  • داشتن مهارت در تصمیم‌گیری
  • داشتن درک متقابل و احساس همدلی
  • عدم ابتلا به بیماری‌های روانی
  • آگاهی از ایده‌آل‌های خود برای انتخاب همسر
  • رسیدن به مهارت خودآگاهی

برای این که بدانید چگونه ازدوج موفق با شخص مورد علاقه خود داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ “چگونه ازدواج موفق داشته باشیم؟” را مطالعه کنید.

سن مناسب ازدواج

احتمال طلاق در سنین پایین

معمولاً افرادی که پا به سن 30 سالگی می‌گذارند به یک سطح تقریباً کاملی از بلوغ فکری دست می‌یابند که احتمال موفقیت در ازدواج را بالاتر می‌برند. طبق آمارهای به دست آمده احتمال طلاق در افرادی که بعد از 30-25 سالگی ازدواج کرده‌اند، حدودا 50 درصد کمتر از افرادی است که در سن 20 سالگی نسبت به ازدواج اقدام کرده‌اند. اگر بخواهیم دلیل علمی این موضوع را ذکر کنیم باید بدانید که لوب پیشانی مغز بین سنین 25 تا 30 سالگی به رشد کامل می‌رسد به همین دلیل هم است که تصمیمات گرفته شده قبل از 25 سالگی معمولاً با خطای بسیار همراه می‌شود. از این سن به بعد علاوه بر این که افراد بالغ‌تر از قبل می‌شوند، معمولا تحصیل کرده‌اند و دارای وضعیت مالی بهتری می‌باشند.

احتمال طلاق در سنین پایین

فاصله سنی دختر و پسر

زن و مرد هرچقدر تناسب و سنخیت بیشتری داشته باشند، پیوند و ازدواج مستحکم‌تری خواهند داشت. یکی از معیارهای انتخاب همسر هماهنگی و تناسب بین زوجین از نظر فاصله سنی است. برای انتخاب همسر لازم است که از نظر سنی، بین زوج‌ها همخوانی وجود داشته باشد. البته سن مناسب به تنهایی نمی تواند عامل موفقیت در ازدواج باشد، بلکه لازم است این خصوصیت را با مجموعه ای از صفات دیگر بررسی کرد.

در مورد اختلاف سنی نمی‌توان با قاطعیت نظر داد. در بهداشت روانی گفته می‌شود که سن شناسنامه‌ای نمی‌تواند ملاک باشد. ملاک سن عقلانی است یعنی رسیدن به بلوغ روانی. اگر تفاوت سنی میان زن و مرد سه تا چهار سال باشد، از یک حد معمولی برخوردار است. (شعیبی، فاطمه، ازدواج موفق، چاپ 1، کتاب ارشد)

خلاصه مطلب

هر دختر و پسری باید با توجه به شرایط جسمی و روحی خود، تحصیلات، وضعیت خانوادگی، شرایط مالی و … برای ازدواج تصمیم گرفته تا احتمال جدایی در این امر را تا حد امکان کاهش دهند.

لازم به ذکر است که مشاوره‌های پیش از ازدواج و جلسات زوج درمانی می‌توانند به داشتن انتخابی صحیح و رسیدن به ازدواجی موفق کمک کنند تا شخص پس از ازدواج شرایط پس از طلاق را متحمل نشود. تحقیقات نشان می‌دهد، در صورتی که جوانان به درستی آموزش ببینند، هم زندگی زناشویی بهتری خواهند داشت و هم فرزندان سالم‌تر و باهوش‌تری را تربیت خواهند کرد. کلینیک پیروزی با تجارب متفاوت و موفقی که در این زمینه داشته آماده خدمت رسانی به شما در این امر مهم می‌باشد. برای دریافت مشاوره با همکاران ما تماس بگیرید.

دریافت نوبت:

جهت دریافت مشاوره فردی از متخصصین و مشاورین کلینیک پیروزی کافی‌ست با شماره‌های زیر تماس بگیرید:

شماره تماس یپروزی: ۰۲۱۷۷۴۳۱۶۴۹
شماره تماس قیطریه: 02126456903

ساعات کار

روزهای هفته 8:00 – 17:00
پنج شنبه با هماهنگی
جمعه تعطیل

آخرین مطالب

  • آشنایی قبل از ازدواج

بایدها و نبایدهای آشنایی قبل از ادواج

شهریور 23ام, 1403|بدون دیدگاه

دوران آشنایی قبل از ازدواج دوران آشنایی دختر و پسر، یکی از حیاتی‌ترین مراحل قبل از ازدواج است؛ چرا که جهت داشتن تصمیم مطمئن در این زمینه، می‌بایست ارزیابی‌های کامل صورت گیرد. همچنین دختر [...]

بازدید روزانه 3

ثبت قرار ملاقات

شما می‌توانید از طریق این دکمه، جلسه مشاوره تنظیم نمایید…