درمان اعتیاد به ماری جوانا

امروزه ماری جوانا با نام گل در میان افراد شناخته شده و به گوش همه ما برخورد کرده است. این ماده یکی از مشتقات شاهدانه است که می‌تواند تأثیر مخرب و مستقیمی روی سیستم اعصاب مرکزی داشته باشد. مصرف ماری جوانا یا همان گل می‌تواند موجب ایجاد توهم و یا احساسات غیر طبیعی در فرد مصرف کننده شود. استفاده آن در دراز مدت، بی انگیزگی را نیز در پی خواهد داشت. در ادامه این مقاله با تأثیرات ماری جوانا، عوامل خطر و نحوه ترک آن در افرادی که نسبت به مصرف آن اعتیاد پیدا کرده‌اند، می‌پردازیم.

اعتیاد به ماری جوانا

ماری جوانا چیست؟

ماری جوانا یا علف، گل خشک گیاه شاهدانه است که از آن به عنوان روان‌گردان استفاده می‌شود. از گیاه شاهدانه علاوه بر ماری جوانا موادی مانند حشیش هم تولید می‌کنند. THC ترکیب اصلی موجود در ماری جوانا و عامل اصلی آثار سرخوشی‌آور آن است. مصرف ماری جوانا تأثیرات متفاوتی روی مصرف‌کننده مانند آرامش و کاهش اضطراب، احساس سرخوشی و شوخ طبعی، افزایش شور جنسی و … می‌گذارد.

ترجمه فیزیولوژیکی تمامی این حس ها فعالیت بخش پاداش دهی در مغز است. به دلیل فعالیت این بخش که همان احساس لذت می باشد، فرد به مصرف مجدد آن تمایل پیدا می‌کند و بعد از تمام شدن اثرات خوشایند و مطلوب آن فرد نسبت به آن هم اعتیاد جسمی و هم اعتیاد روانی به آن پیدا می‌کند.

افراد بعد از اعتیاد به ماری جوانا یا گل، در برخی از مسائل مانند توانایی ردیابی، حفظ توجه، واکنش در برابر موضوعات، حافظه کوتاه مدت، هماهنگی چشم و دست و … دچار اختلال می‌شوند.

بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی نسخه پنجم (DSM5) اختلال مصرف کانابیس یکی از اختلالات زیر مجموعه اختلالات مرتبط با مواد می‌باشد.

شروع و مسیر بالینی

اختلال مصرف کانابیس (گل، علف، ماری جوانا) در هر سنی می‌تواند شروع شود اما اکثر مواقع در جوانی یا نوجوانی شروع می‌شود. افزایش میزان در دسترس بودن و مورد پذیرش بیشتر واقع شدن ماری جوانای پزشکی و تفریحی ممکن است در ایجاد شدن و مسیر بالینی اختلال مصرف کانابیس تأثیر بگذارد و موارد شروع این اختلال در بزرگسالان مسن‌تر افزایش یابد.

به طور معمول، اختلال مصرف کانابیس ممکن است در یک دوره زمانی گسترده ظاهر شود، هر چند این پیشروی ظاهرا در نوجوانان، مخصوصا آن‎هایی که مشکل سلوک دارند، سریع‌تر است. اکثراً افرادی که به اختلال مصرف کانابیس مبتلا می‌شوند، یک الگوی مصرف ایجاد می‌کنند که به تدریج از لحاظ فراوانی و مقدار افزایش می‌یابد. از حدود سال 2010، کانابیس به طور فزاینده جای الکل و تنباکو را در ایالات متحده آمریکا به عنوان اولین ماده سایکو اکتیو مورد استفاده در طول نوجوانی گرفته است. این می‌تواند قابل انتساب به کاهش افکار منفی درباره مضر بودن مصرف کانابیس در بین نوجوانان و بزرگسالان و این فکت که بسیاری از مردم امروز فکر می‌کنند که مصرف کانابیس از مصرف الکل یا تنباکو کم ضررتر است، باشد.

(انجمن روانشناسی آمریکا، راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM-5-TR، دکتر مهدی گنجی، چاپ اول، تهران، ساوالان)

درمان اعتیاد به ماری جوانا

عوامل خطر اعتیاد به ماری جوانا

عوامل مرتبط با خلق و خو

سابقه اختلال سلوک در دوران کودکی یا نوجوانی و اختلال شخصیت ضد اجتماعی ریسک فاکتورهای ایجاد شدن بسیاری از اختلالات اعتیاد به گل می‌باشد.

عوامل محیطی

موقعیت خانوادگی بی ثبات

روابط بد و ضعیف بین اعضای خانواده، مصرف ماری جوانا توسط اعضای درجه یک خانواده، سابقه بد رفتاری هیجانی یا جسمی در کودکی یا مرگ همراه با خشونت یکی از اعضای نزدیک خانواده، وضعیت اجتماعی اقتصادی ضعیف خانواده و … باعث افزایش احتمال ابتلا به اعتیاد به گل می شوند.

عوامل ژنتیکی

عوامل ارثی بین 30 درصد تا 80 درصد کل واریانس در ریسک ابتلا به اختلالات مصرف کانابیس را توضیح می‌دهند، هر چند مطالعات هنوز قاطعانه سویه های ژنتیک خاص درگیر را شناسایی نکرده‌اند.

تأثیرات ماری جوانا

تأثیرات کوتاه مدت ماری جوانا به آن دسته از تأثیراتی گفته می‌شود که در دقایق و ساعت‌های بعد از مصرف خود را نشان داده و تا 3-2 ساعت دوام می‌آورند.

اثرات جسمانی مصرف ماری جوانا شامل:

  • افزایش ضربان قلب
  • خشکی دهان
  • حس سرد یا گرم شدن دست و پاها به صورت مداوم
  • کاهش فشار درون چشمی
  • قرمز شدن چشم
  • کند شدن فعالیت‌های حرکتی
  • افزایش اشتها
  • احساس گزگز در دست و پاها
  • اختلال در حافظه کوتاه مدت

اثرات روانی مصرف ماری جوانا شامل:

  • عدم درک زمان و مکان
  • افزایش خلق و شوخ طبع شدن
  • افزایش شور جنسی
  • افزایش حساسیت
  • تحریف در تصویر بدن، حس بینایی و شنیداری
  • تجربه توهم
  • تفکر انتزاعی و فلسفی
  • افزایش خلاقیت
  • داشتن حس سرخوشی زیاد
  • تجربه حملات پانیک
  • لذت بردن بیشتر از قبل نسبت به بوها و مزه‌ها

تأثیرات ماری جوانا

روش‌های ترک اعتیاد به گل

سم‌زدایی

روش اول، سم‌زدایی ماری جوانا می‌باشد. برای فردی که روزانه از گل استفاده می‌کند، کاهش تدریجی مصرف، ممکن است فرایند ترک را آسان‌تر کند. در مراکز ترک اعتیاد، در ابتدا از فرد یک سری آزمایش‌های تخصصی فیزیکی و روانی گرفته می‌شود. نسبت به نتایج آزمایشات از روش‌های سریع یا فوق سریع سم‌زدایی استفاده می‌کنند. تلاش افراد متخصص، به حداقل رساندن درد و خماری در این افراد است که در طول دوره ترک، جهت کاهش علائم ناشی از ترک ماری جوانا، از روش دارو درمانی نیز استفاده می‌شود. باید به این نکته توجه کنید که عوارض ترک، شدت علائم و … در هر فرد متفاوت است.

روان درمانی

روش دیگر برای ترک مصرف ماری جوانا استفاده از روش روان درمانی است. از آن جایی که می‌دانید عوارض ترک ماری جوانا بیشتر از این که جسمی باشد، روانی است. یکی از مهم‌ترین روش‌ها در این نوع درمان، رفتار درمانی است چرا که در این روش بیماران، راه حل‌های مقابله‌ای سالم در برابر مسائل مختلف را آموزش می بینند. کلینیک روانشناسی پیروزی با بهره گیری از تیم متخصص روانشناسی و روانپزشکی آماده ارائه این نوع خدمات به افرادی که قصد ترک مصرف ماری جوانا را دارند، می‌باشد.

روش‌های ترک ماری موانا

اعتیاد به گل یا همان ماری جوانا می‌تواند عوارض شدید و جبران‌ناپذیری برای سلامت روان و سلامت جسمی شما داشته باشد. اگر خودتان یا یکی از عزیزانتان از گل استفاده می‌کنید. بهتر است هر چه سریع‌تر برای ترک آن دست به کار شوید. صحبت با یک روانپزشک و استفاده از راهنمایی‌های او می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. برای دریافت مشاوره تخصصی می‌توانید از لینک زیر کمک بگیرید:

مشاوره روانپزشک

دریافت نوبت:

جهت دریافت مشاوره فردی از متخصصین و مشاورین کلینیک پیروزی کافی‌ست با شماره‌های زیر تماس بگیرید:

شماره تماس یپروزی: ۰۲۱۷۷۴۳۱۶۴۹
شماره تماس قیطریه: 02126456903

ساعات کار

روزهای هفته 8:00 – 17:00
پنج شنبه با هماهنگی
جمعه تعطیل

آخرین مطالب

  • آشنایی قبل از ازدواج

بایدها و نبایدهای آشنایی قبل از ادواج

شهریور 23ام, 1403|بدون دیدگاه

دوران آشنایی قبل از ازدواج دوران آشنایی دختر و پسر، یکی از حیاتی‌ترین مراحل قبل از ازدواج است؛ چرا که جهت داشتن تصمیم مطمئن در این زمینه، می‌بایست ارزیابی‌های کامل صورت گیرد. همچنین دختر [...]

بازدید روزانه 3

ثبت قرار ملاقات

شما می‌توانید از طریق این دکمه، جلسه مشاوره تنظیم نمایید…