مقدمه ای درباره علائم افسردگی در زنان متأهل

یکی از اختلالات روانشناختی که نسبت به سایر بیماری های روانی شایع تر است، افسردگی می باشد که افراد مختلف را در هر برهه ای از زندگی ممکن است درگیر خود کند. افسردگی در زنان متأهل با توجه به سن، نوع شخصیت، دلیل ابتلا و … ممکن است علائم و شدت متفاوتی داشته باشد. نشانه های افسردگی می توانند متغیر، زودگذر یا حتی غیر معمول باشند. دو علامت اصلی افسردگی که برای تشخیص می بایست حداقل به مدت دو هفته در فرد وجود داشته باشند شامل: خلق افسرده و ثبات خلق افسرده است. طبق آمارهای بدست آمده زنان، یکی از گروه های کاندیدای آسیب پذیر در مقابل بیماری های مربوط به روان هستند. جالب اس بدانید که زنان حدودا دو برابر نسبت به مردان به افسردگی مبتلا می شوند، در ادامه مقاله به بررسی علت ابتلای زنان به افسردگی، علائم افسردگی در زنان متاهل، شیوه درمان آن و … خواهیم پرداخت.

افسردگی در زنان متأهل

همانطور که اشاره کردیم، به طور کلی خانم ها دو برابر بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به بیماری افسردگی و علائم آن هستند. با وجود اینکه افسردگی در هر سن و جنسیتی ممکن است خود را نشان دهد، در زنان متأهل احتمال آن بیشتر است. تغییرات عملکرد هورمون ها به تنهایی سبب بروز افسردگی در خانم ها نمی شود اما تغییرات خلقی در کنار تغییرات هورمونی یکی از دلایل ابتلا به افسردگی می باشد.

از دیگر عوامل مرتبط با افزایش ریسک ابتلا به افسردگی در زنان متأهل می توان به عوامل بیولوژیکی، صفات ارثی و تجربیات زندگی شخصی اشاره کرد. زنان متأهل مبتلا به افسردگی ممکن است از زندگی زناشویی خود لذت نبرند و احساس انزوا کنند. کارهای شخصی و کارهای منزل را گویی با اجبار انجام می دهند و به مرور در زندگی متأهلی منزوی و گوشه گیرتر از قبل می شوند.

افسردگی در زنان

علت افسردگی در زنان متأهل

استرس

خانم های متاهل به دلیل داشتن مسئولیت های بالا و سنگین معمولا احساس اضطراب را در طول زندگی تجربه می کنند. بانوانی که بیشتر از دیگران حساس هستند، معمولا در مدیریت این استرس درگیر چالش می شوند و همین مشکل عدم مدیریت استرس به مرور می تواند باعث پدیدار شدن علائم افسردگی در زنان شود.

نوع شخصیت

نوع تربیت در زندگی خانوادگی، ساختار شخصیت را شکل می دهد. بعضی افراد از ابتدا نسبت به دیگران حساس تر هستند و با کوچکترین موضوعات و مشکلاتی دچار ناراحتی می شوند که این مورد در دوران تاهل به بالاترین حد ممکن میرسد و می تواند افسردگی را در این شخصیت از بانوان پی داشته باشد.

جامعه

جامعه ای که مرد سالاری در آن به چشم دیده شود، می تواند یکی از دلایل پیدایش افسردگی در زنان متأهل باشد چرا که در چنین جامعه ای خانم ها در دوران تأهل خود، حق دفاع از حقوق بدیهی خود را ندارند؛ همین حس سرخوردگی و احساس درماندگی کم کم باعث ابتلا به بیماری افسردگی خواهد شد.

علائم افسردگی در زنان متأهل

زنانی که به افسردگی مبتلا می شوند، ممکن است سطوح مختلفی از افسردگی را تجربه کنند. بهتر است هنگامی که علائم افسردگی کم است و هنوز شدید نشده است آن را درمان کرد. هر چه علائم افسردگی شدیدتر شود، درمان سخت تر و مدت زمان بهبودی افزایش می یابد. در ادامه تعدادی علائم افسردگی در زنان متأهل آورده شده است. اگر مبتلا به افسردگی هستید، یک یا تعدادی از این عوامل را در خود احساس می کنید.

  • احساس ناراحتی
  • عصبانیت در طول روز
  • احساس پوچی مداوم
  • سردرد و بیماری های مربوط به دستگاه گوارش
  • کاهش یا از بین رفتن میل جنسی
  • کاهش تمرکز و نداشتن قدرت کافی تفکر
  • احساس بی تفاوتی نسبت به امور مختلف
  • تحریک پذیری
  • گریه بیش از حد بدون داشتن دلیل خاص
  • داشتن افکار خودکشی
  • بروز احساس گناه
  • حس بی ارزشی و ناامیدی نسبت به زندگی
  • بی انرژی شدن و احساس خستگی زیاد
  • پرخوابی یا بی خوابی شدید
  • بی اشتهایی یا پراشتهایی
  • احساس ضعف
  • آسیب رساندن به خود
  • دوری از خانواده و دوستان
  • از دست دادن انگیزه و علاقه و …

دلایل افسردگی در زنان متأهل

انواع افسردگی در زنان متأهل

1.اختلال افسردگی عمده یا MDD

این نوع از افسردگی شدید و عمده است که همراه با علائم روحی و جسمی می باشد.

2.افسرده خویی یا Dysthymia

دیس تایمی نوعی از افسردگی طولانی مدت است که حداقل به مدت دو سال فرد مبتلا را درگیر می کند که شدت علائم، نسبت به نوع قبل مقداری بیشتر است.

3.اختلال افسردگی فصلی

معمولا در اواسط فصل پاییز تا اواخر زمستان، برخی با این نوع از افسردگی دست و پنجه نرم می کنند که کاهش نور خورشید و کوتاه شدن روز روی علائم آن تاثیرگذار است. جلسات روان درمانی با مشاوران مرکز پیروزی می تواند باعث بهبود علائم شود.

4.افسردگی قبل از دوران قاعدگی

5 تا 11 روز قبل از شروع دوره پریود، ممکن است برخی از خانم ها این نوع از افسردگی کوتاه مدت را تجربه کنند که در این مدت تنش و تحریک پذیری بیشتر از حالت عادی به چشم میخورد. شیوع سمپتوم های اختلال افسردگی پیش از قاعدگی در دختران نوجوان ممکن است بالاتر از شیوع آن در زنان بزرگسال باشد. (انجمن روانپزشکی آمریکا، DSM-5-TR، دکتر مهدی گنجی، تهران، ساوالان)

5.افسردگی پس از زایمان

این نوع از افسردگی یک تا سه هفته پس از زایمان اتفاق می افتد که همراه با تغییر خلق و خوی شدید می باشد.

6.افسردگی یائسگی

یائسگی همزمان با کاهش شدید هورمون استروژن در بدن خانم ها اتفاق می افتد که باعث تغییرات اساسی در بدن می شود. تغییرات خلق و خو، تحریک پذیری، خشم، مشکل حافظه، کاهش اعتماد به نفس و … از علائم افسردگی یائسگی در زنان متأهل می باشد.

7.افسردگی وابسته به موقعیت

این نوع از افسردگی دارای علائم مشابه افسردگی عمده یا اساسی می باشد که به آن اختلال سازگاری با خلق افسرده هم گفته می شود. افسردگی وابسته به موقعیت در یک رویداد خاص یا موقعیت ویژه بروز پیدا می کند مانند از دست دادن عزیز، طلاق، بیکاری، بیماری جدی و …

8.افسردگی از نوع دو قطبی

اختلال دو قطبی نوعی اختلال افسردگی است که شامل دوره ای از خلق و خوی بالارفته غیر طبیعی به اسم مانیا می باشد که باعث مشکلات قابل توجهی در زندگی فرد می شوند و ممکن است علائمی مانند سردرد، بیخوابی، ناامیدی، احساس بلاتکلیفی و … در پی داشته باشد.

تشخیص قطعی هر نوعی از اختلال افسردگی صرفا توسط پزشک متخصص انجام می شود.

درمان افسردگی در زنان متأهل

مطابق با تحقیقات صورت گرفته، بیشتر زنان مبتلا به افسردگی بالای 40 سال سن دارند که این مسئله، مسیر درمان و مراجعه به پزشک متخصص را با دشواری رو به رو می کند زیرا اغلب خانم ها در این سن اعتقادی به روانشناس ندارند. افسردگی زنان متآهل، می تواند به طور کلی روند زندگی خانوادگی را مختل کند و همه اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار دهد.

مراجعه به روانپزشک و جلسات روان درمانی می تواند تاثیر بسزایی در عدم تشدید علائم و سپس درمان کامل این اختلال داشته باشد. خانم های متأهل که زایمان را پشت سر گذاشته اند، زنانی که مشکلات هورمونی و تغییر در خلق و خو دارند، زنانی که شکست عاطفی خورده اند یا به هر دلیلی علائم افسردگی را در حال حاضر دارند، حتما می بایست تحت نظر روانشناس متخصص باشند و در صورت نیاز و تشخیص پزشک مربوطه، مصرف دارو را آغاز نمایند. در کنار جلسات روان درمانی جهت درمان افسردگی، می توانید رژیم غذایی خود را تغییر دهید، کارهای مورد علاقه تان را انجام دهید، پیاده روی روزانه را آغاز کنید و …

کلینیک تخصصی پیروزی، برای درمان افسردگی در زنان متأهل دارای مشاورین مجرب می باشد که می توانند در مسیر درمان به طور کامل شما را همراهی کنند. جهت ارتباط با روانشناسان ما روی لینک زیر بزنید.

درمان افسردگی در زنان متأهل

دریافت نوبت:

جهت دریافت مشاوره قبل از ازدواج از متخصصین و مشاورین کلینیک پیروزی کافی‌ست با شماره‌های زیر تماس بگیرید:

شماره تماس یپروزی: ۰۲۱۷۷۴۳۱۶۴۹
شماره تماس قیطریه: 02126456903

ساعات کار

روزهای هفته 8:00 – 17:00
پنج شنبه با هماهنگی
جمعه تعطیل

آخرین مطالب

  • آشنایی قبل از ازدواج

بایدها و نبایدهای آشنایی قبل از ادواج

شهریور 23ام, 1403|بدون دیدگاه

دوران آشنایی قبل از ازدواج دوران آشنایی دختر و پسر، یکی از حیاتی‌ترین مراحل قبل از ازدواج است؛ چرا که جهت داشتن تصمیم مطمئن در این زمینه، می‌بایست ارزیابی‌های کامل صورت گیرد. همچنین دختر [...]

بازدید روزانه 3

ثبت قرار ملاقات

شما می‌توانید از طریق این دکمه، جلسه مشاوره تنظیم نمایید…