فداکاری غلط در ازدواج

پیش از هر چیز به تعریف فداکاری بپردازیم:

فداکاری یعنی: من از خودم و خواسته هایم میگذرم تا تو به اهدافت برسی  در حالی که انتظار سود یا منفعتی برای خودم نخواهم داشت.

قطعا همه ما بارها و بارها به فداکاری و از خودگذشتگی در رابطه و ازدواج فکر کرده ایم و همه به فداکاری به عنوان امر پسندیده ای یاد می کنند اما نکته ای که حائز اهمیت است، این مورد می باشد که بدانیم فداکاری همیشه و همه جا سودمند نیست و در برخی از موارد می تواند اثرات مخربی در زندگی زناشویی داشته باشد. فراموش نکنید همکاری، هماهنگی و کنار هم بودن با فداکاری های بیجا کاملا متفاوت است. در فداکاری سازنده، کمتر به مسائل دارای اهمیت کم، می پردازیم اما خود و ارزش واقعی خودمان را هم فراموش نمی کنیم.

در ادامه، این بحث را گسترش خواهیم داد و به جنبه های مختلف این واژه در امر ازدواج می پردازیم.

از خودگذشتگی در ازدواج

میزان لازم از خودگذشتگی در زندگی مشترک!

همانطور که میدانید هر امری که در حد افراط یا تفریط باشد، اثرات منفی در پی خواهد داشت و فداکاری هم قطعا از این قانون مستثنی نخواهد بود پس می بایست در زمان مناسب خود را نشان دهد. در مشکلات و چالش های زندگی به میزانی از خودگذشتگی داشته باشید که طرف مقابلتان سواستفاده نکرده و درک کند که قصد شما صرفا نوعی همکاری و تلاش برای در کنار هم ماندن می باشد. اینکه در زندگی مشترک خود را به طور کامل وقف همسرتان کنید و از خواسته های خود بخاطر او بگذرید، اصلا کار درستی نیست چرا که زوجین برای ساختن زندگی سراسر آرامش، باید دو طرفه وارد عمل شوند در غیر این صورت دائما در حال کشمکش خواهید بود؛ پس سعی کنید برای هر چیزی چه در زندگی شخصی چه در زندگی مشترک، حد و مرز تعیین کنید.

فداکاری در رابطه تا زمانی معنای خود را حفظ میکند که صرفا از سمت یکی از طرفین نباشد و هر دو طرف در چالش های زندگی مقداری ایثار به خرج دهند! پس زوجین برای تجربه حس آرامش و زندگی توام از لذت می بایست خود را با یکدیگر تطبیق دهند.

در چه مواقع فداکاری اشتباه است؟

  • فداکاری در مورد خود
  • فداکاری یک طرفه در رابطه (زوجین باید هر دو به اندازه یکدیگر از خودگذشتگی داشته باشند.)
  • فداکاری در رابطه با امیال (تغییر شخصیت خود برای اهداف دیگری درست نیست؛ هر چند که همسرتان باشد)
  • فداکاری در مورد ارزش و آزادی خود (شما نباید بخاطر دیگری دست به ارزش درونی خود بزنید)
  • فداکاری در رابطه با حریم شخصی و … (آزادی، حریم شخصی و … مواردی هستند که در هر صورت نباید زیر پا گذاشته شوند.)

فداکاری زنان درازدواج

دلایل گذشت بی دلیل زن ها در مقابل همسر

  • وابسته کردن مرد
  • ابراز بیش از حد عشق
  • عاشق عشق بودن نه عاشق همسر بودن و …

فداکاری تا کجا؟؟؟

مواردی وجود دارند که فداکاری در آنها اشتباه نیست، بلکه فاجعه است و شما نسبت به آنها به هیچ وجه نباید کوتاه بیایید.

باج دهی عاطفی

اگر قرار بر این باشد که برای ماندن همسرتان دائم باج بدهید؛ به عبارتی از نیازهایتان بگذرید، در مقابل تمام خواسته هایش (چشم) بگویید و … بدانید که مستقیما به خود و روح و روان خود در حال آسیب زدن می باشید. اگر در این تله گیر افتاده اید، پیشنهاد میکنیم کمی درنگ کنید و سپس درباره رابطه زناشویی خود تجدید نظر کنید.

تحقیر

تحقیر و تحقیر شدن قطعا برای هر انسانی ناخوشایند است؛ نه فقط همسرتان، بلکه هیچ شخصی نباید اجازه تحقیر کردن شما را به خود بدهد. داشتن عزت نفس، اولین مولفه داشتن روح و روان سالم است، پس به کسی اجازه تخریب عزت نفستان را ندهید.

اعتیاد

شاید انتظار این بخش را نداشتید اما باید بدانید یکی از خطوط قرمز اصلی هر رابطه ای باید این مورد باشد؛ چرا که اعتیاد همواره مشکلاتی در زندگی مشترک به وجود می آورد که این مشکلات به حدی جدی می باشند که به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شوند.

فداکاری در ازدواج

در چه مواردی باید از خودگذشتگی داشته باشیم؟

  • در برابر تفاوت های شخصیتی (باید بدانیم که دو نفر نمی توانند کاملا شبیه به هم باشند.)
  • در موارد مقطعی و چالشی (زندگی همیشه یکنواخت نیست و گاها مشکلات به طور ناگهانی از زندگی ما سر در می آورند.)
  • زمانی که از خود واقعی تان فاصله نگیرید (همانطور که بار ها اشاره کردیم، فداکاری تا زمانی زیباست که ما را از خودمان دور نکند.)
  • مواقعی که با آگاهی همراه باشد (فداکاری می بایست توام با آگاهی باشد، در غیر این صورت زمانی متوجه خواهید شد که در طول کل زندگی مشغول از خودگذشتگی بوده اید.)

کلام آخر

عدم تعادل در فداکاری ممکن است همسر شما را دچار سوتفاهم کرده و همیشه انتظار رود که شخص تسلیم شونده شما باشید که همین امر موجب عدم تعادل قدرت در رابطه دو نفره خواهد شد. راز خوشبختی در ازدواج، سازش منطقی توام با خرد است نه فداکاری های بیجا بدون تعقل! همیشه دو انسان متعهد به یکدیگر می توانند آغازگر زندگی سالم باشند و موفقیت در زندگی مشترک را زمانی به چشم خواهید دید که یک نفر قربانی اهداف و خواسته های طرف دیگر نشود.

جلسات روان درمانی مرکز روانشناسی پیروزی فضای امنی برای شناسایی علائم، بررسی علل، دریافت راهنمایی‌های تخصصی و در نهایت ارائه راهبردهای درمانی برای شما می‌باشند. جهن دربافت مشاوره انلاین و حضوری از لینک زیر اقدام کنید.

تماس با ما

دریافت نوبت:

جهت دریافت مشاوره فردی از متخصصین و مشاورین کلینیک پیروزی کافی‌ست با شماره‌های زیر تماس بگیرید:

شماره تماس یپروزی: ۰۲۱۷۷۴۳۱۶۴۹
شماره تماس قیطریه: 02126456903

ساعات کار

روزهای هفته 8:00 – 17:00
پنج شنبه با هماهنگی
جمعه تعطیل

آخرین مطالب

بازدید روزانه 5

ثبت قرار ملاقات

شما می‌توانید از طریق این دکمه، جلسه مشاوره تنظیم نمایید…