کاهش روند پیری با اصلاح رژیم غذایی

پیری مرحله‌ی پر عوارض زندگی هر انسانی است. برخی معتقدند با برخی از روش‌ها می‌توان روند پیری را متوقف کرد؛ در حالی که باید بدانیم رسیدن و طی روند پیری اجتناب ناپذیر است. اما با ایجاد مجموعه‌ای از تغییرات در زندگی و همچنین رژیم غذایی می‌توان به کاهش روند پیری کمک کرد و حفظ سلامتی را در این مرحله تا حدی تضمین کرد. ایجاد برخی عادات غذایی نه تنها احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها را در دوران پیری کاهش می‌دهد بلکه به کاهش روند پیری نیز کمک چشمگیری می‌کند.

کاهش روند پیری

مارک هایمن، برخی تغییرات را در رژیم غذایی افرادی مانند بیل و هیلاری کلینتن، ایجاد کرد. پس از آن به این نتیجه رسید که اولین زنجیره سلامتی، خوراکی است که وارد دهان می‌شود. با تغذیه سالم می‌توان دوران سالمندی بهتری داشت.
خوراک یکی از مهم‌ترین اهرم‌های سلامتی است. هایمن معتقد است از طریق خوراک، ورزش و مدیریت اضطراب، می توان روند پیری را کاهش داد.

کاهش روند پیری با رژیم کم کالری

مطالعات نشان داده رژیم کم کالری باعث کاهش روند پیری شده و همچنین خطر مرگ و میر را کاهش می‌دهد. زغال اخته، میوه‌ها و سبزیجات، موجب کاهش مشکلات آلزایمر در دوران پیری می‌شود.

شاید تا به حال تصور می‌کردید، محدود کردن مصرف کالری صرفاً باعث لاغری می‌شود ولی مطالعات جدید حاکی از آن است که رژیم غذایی که کالری محدود دارد، موجب کاهش خطر مرگ و میر تا 15 درصد شده است.

طبق خبری که در تاریخ 12 آوریل سال 2023 در سایت Food Beverage Inside منتشر شده، پیروی از یک رژیم غذایی با کالری کم، باعث کاهش روند پیری در بزرگسالی می‌شود. مدت هاست محققان در حال بررسی این مورد هستند که چگونه غذا بر سلامتی تاثیر می‌گذارد. شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهند یکی از عوامل تأثیرگذار بر میزان سن افراد، آنچه که خورده می‌شود، است. برای مثال یکی از تحقیقات اخیر ثابت کرد که نوشیدن قهوه می‌تواند موجب کاهش زوال شناختی و به همین ترتیب کاهش احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر می‌شود.

نوشیدن مقدار زیادی آب و تاثیرات آن در کاهش روند پیری

طبق پژوهشی که در (eBioMedicine) به چاپ رسیده، نوشیدن مقدار زیادی آب به کاهش روند پیری و پیشگیری از برخی بیماری‌های مزمن کمک می‌کند. دانشمندان مؤسسه ملی قلب، ریه و خون در پژوهشی که روی بیش از 11 هزار نفر از افراد بالای 30 سال سن انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که احتمال مرگ در سنین جوان‌تر برای شرکت‌کنندگانی که سدیم بالاتری داشتند، بیشتر بود. همچنین خاطر نشان کردند، هیدراتاسیون مناسب توانایی افزایش طول عمر تا 15 سال را دارد، بنابراین  هر چقدر آب بیشتری بنوشید، الکترولیت هایی مانند سدیم در بدن رقیق تر می شوند و به کاهش روند پیری کمک می‌کنید.

کاهش روند پیری با نوشیدن آب

مهم ترین مواد غذایی ضد پیری

پروتئین

پروتئین در حفظ و ایجاد حجم عضلات نقش پررنگی دارد.

مولتی ویتامین‌ها

مولتی ویتامین‌ها می‌توانند انواع مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم کنند و روند پیری را کاهش دهند.

کوآنزیم Q10

کوآنزیم Q10 یک آنتی اکسیدان قوی است که انرژی لازم برای فعالیت تمام سلول های بدن را تامین می‌کند و در کاهش روند پیری تأثیر به سزایی دارد.

اسید چرب امگا 3

رژیم غذایی حاوی اسید چرب امگا 3 مانع از تحلیل مغز و بیماری آلزایمر می‌شود.

کورکومین

کورکومین دارای ماده فعالی می‌باشد که فرآیند پیرشدگی سلول‌ها را به تأخیر می‌اندازد.

ویتامین A

ویتامین A که مصرف روزانه حداکثر 900 میکروگرم از آن برای مردان و مصرف حداکثر 700 میکروگرم در روز برای خانم ها توصیه شده است، باعث کاهش روند پیری می‌شود.

ویتامین C

ویتامین C جهت تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از پوست و مو تاثیر به سزایی دارد.

ویتامین B12

اگر به کاهش روند پیری خود اهمیت می‌دهید، مکمل‌های ویتامین B12 می‌توانند آثار پیری مانند اختلال شناختی و کاهش تحرک را به تعویق بیاندازند.

مهم ترین مواد غذایی ضد پیری

خلاصه

پیری، دوره‌ای از زندگی هر انسانی است که دارای عوارض متعدد مخصوص به خود می‌باشد. امروزه راهکارهای علمی و یا غیر علمی جهت به تعویق انداختن روند پیری منتشر شده است. مصرف غذاهای ضد پیری یا همان anti-aging-foods جهت حمایت بدن در دوران بعد از بزرگسالی امری ضروری است. زمانی که ما در رژیم غذایی خود، غذاهای مقوی دارای آنتی اکسیدان، چربی های سالم، آب و مواد مغذی را بگنجانیم، بدن ما با کمتر نشان دادن علائم پیری، قدردانی خود را اعلام می کند و سبب کاهش روند پیری می‌شود.

دریافت نوبت:

جهت دریافت مشاوره فردی از متخصصین و مشاورین کلینیک پیروزی کافی‌ست با شماره‌های زیر تماس بگیرید:

شماره تماس یپروزی: ۰۲۱۷۷۴۳۱۶۴۹
شماره تماس قیطریه: 02126456903

ساعات کار

روزهای هفته 8:00 – 17:00
پنج شنبه با هماهنگی
جمعه تعطیل

آخرین مطالب

  • احساس طرد شدگی

احساس طرد شدگی، انواع طرد شدن، راه‌های مقابله با آن و بازسازی اعتماد به نفس

شهریور 27ام, 1403|بدون دیدگاه

احساس طردشدگی طردشدگی نوعی از احساس درونی است. فردی که احساس طرد شدگی دارد، همزمان در حال تجربه تصور ترک شدن، خواستنی نبودن، دوست داشته نشدن و رها شدگی و احساس تنهایی است. احساس [...]

بازدید روزانه 3

ثبت قرار ملاقات

شما می‌توانید از طریق این دکمه، جلسه مشاوره تنظیم نمایید…