خود کشی بدون درد

خودکشی به معنی نابودی و به نیستی کشاندن عمدی خود است که این عمل پیچیده می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد مانند: ناامیدی در برخی امور زندگی، اختلالات روانی مثل افسردگی، شکست عشقی، مصرف دارو یا مواد و ….
در برخی موارد عوامل دیگری مانند مشکلات مالی، مشکلات تحصیلی و … نیز دخیل هستند. نکته حائز اهمیت که همه ما می بایست از آن آگاه باشیم این است که شخصی که یکبار اقدام به خودکشی کرده نسبت به دیگر انسان ها خیلی بیشتر در معرض خطر خودکشی مجدد قرار دارد.

ژن خودکشی

ژن خودکشی در اصطلاحات زیست شناسی و ژنتیک به ژن هایی گفته می شود که یاخته را به سوی مرگ برنامه ریزی شده راهنمایی می کنند و آن را وادار می کنند که خود را از این راه بکشد.
فرایندهای گوناگون و فراوانی می توانند چنین ژن هایی را به کار بیندازند اما پروتئین P53 یکی از کلیدی ترین پروتئین ها در راه اندازی مرگ برنامه ریزی شده یاخته است.

باور های غلط در مورد خودکشی

باورهای غلط:

  1. خودکشی یک عمل تکانه ای است که ناگهانی اتفاق می افتد.
  2. خودکشی فقط برای انسان های ضعیف است و افراد قوی حتی به این مسئله فکر هم نمی کنند.
  3. ارزیابی خودکشی و سوال کردن درباره این موضوع، موجب می شود که افراد مجددا به انجام این کار فکر کنند.
  4. ارزیابی خودکشی و سوال کردن درباره این موضوع، موجب می شود که افراد مجددا به انجام این کار فکر کنند.
  5. ژست خودکشی را نباید جدی گرفت!

واقعیت‌های خودکشی:

  1. در بسیاری موارد، شدت افکار و قصد خودکشی دچار نوسان می شود. خیلی از افرادی که خودکشی می کنند، مدت زمان زیادی با افکار مرتبط با این عمل کلنجار رفته اند.
  2. طبق آمار، چه بسیار افراد موفق و مشهوری که به دلیل ابتلا به یک بیماری روانی تشخیص داده نشده خودکشی کرده اند، خودکشی در خیلی از مواقع مرزهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را پشت سر می گذارد.
  3. ارزیابی خودکشی و توجه به درد هیجانی و همدلی کردن با هیجان هایی که فرد را به سمت خودکشی سوق می دهند، یکی از مولفه های مهم کاهش شدت افکار خودکشی است.
  4. خودکشی یک عامل پیش بین مهم برای خودکشی بعدی است!

     

    یکی از خطرناکترین زمان ها بعد از زمانی است که فرد به دلیل خودکشی در بیمارستان بستری بوده.

     

  5. حتی در مواردی که خودکشی را به عنوان جلب توجه در نظر بگیریم، عدم دریافت توجه توسط فرد خودکشی کننده می تواند منجر به اقدامات بعدی به صورت جدی تر شود.

ده نشانه هشدار در مورد خودکشی

  1. صحبت از آرزو یا میل به مرگ
  2. صحبت در مورد راه های خودکشی
  3. احساس خستگی مفرط از مسئولیت های سنگین
  4. صحبت های توام از نا امیدی در زندگی
  5. احساس یاس و اینکه راهی برای حل مشکلات وجود ندارد
  6. صحبت در مورد این که زندگی بقیه بدون فرد بهتر خواهد بود
  7. احساس اینکه شخص برای دیگران بی اهمیت است
  8. صحبت از لبریز شدن کاسه صبر در برابر سختی های زندگی
  9. احساس سربار بودن
  10. احساس نا امیدی شدید نسبت به آینده

تصورات نادرست مردم از تراپی

نحوه برخورد با افرادی که قصد خودکشی دارند

اگر در اطراف خود شخصی را می شناسید که برخی از عوامل نشان دهنده قصد خود کشی را از خود نشان می دهد، بدون هیچ قضاوتی به حرف های او گوش دهید ولی در عین حال حرف های او راجع به خودکشی را جدی بگیرید.
گاهی پیش می اید کسی که با شما راجع به این مسئله صحبت میکند، قصد دارد واکنش شما را مشاهده کند و متوجه شود که آیا او برای شما دارای اهمیت است یا خیر، در این زمان می بایست او را برای کمک گرفتن از متخصصان ترغیب کنید و برای بردن او به مراکز تخصصی اقدام نمایید.

چطور خودکشی کنم که درد نکشم؟

متاسفانه بعد از اینکه فردی اصطلاحا به ته خط می رسد و تصمیم خود به خودکشی را قطعی می کند، دنبال شیوه های مختلف خودکشی می گردد که کمتر اذیت کننده باشد.
یکی از شایع ترین مسیرهای خودکشی که معمولا افراد انتخاب می کنند، استفاده از قرص است (قرص برنج یا قرص های دوز بالای خواب آور) اما چه بسیار انسان هایی که با روش های دیگر مانند استفاده از سلاح گرم، پرت کردن خود از پل های عابر پیاده و … دست به این اقدام جانسوز می زنند.
زمانی که به این نقطه رسیدید، درخواست ما از شما همراهان کلینیک پیروزی، تماس فوری با مرکز می‌باشد تا با صحبت با مشاوران ما از این رخداد پیشگیری شود.

پیشگیری از خودکشی

جالب است بدانید بر اساس آمار، تعداد افرادی را که هرساله بر اثر خودکشی در کشور از دست می دهیم، از تعداد افرادی که در هر درگیری دیگری فوت می کنند خیلی بیشتر است؛ از همین رو باید بدانیم کمک متخصصان و مشاوران این حوزه نقش بسیار پررنگی در این عمل دارد.

همانطور که پیش تر اشاره شد، خودکشی نتیجه تعامل پیچیده ی عوامل زیستی، ژنتیکی، روانشناختی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی است به همین جهت شناخت موارد در معرض خطر در زمینه های ذکر شده، ارجاع و مدیریت رفتار خودکشی، بسیار پر اهمیت می باشد.
مشاوران می توانند به افرادی که به خودکشی فکر می کنند، در درک بهتر ارتباط بین سو مصرف مواد و اختلالات خلقی و رفتار خودکشی کمک کنند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

خودکشی یکی از پیچیده ترین مسائل جامعه امروزی است که از دست دادن لحظه ای برای درمان آن، جایز نیست و به هیچ عنوان نباید کوچکترین تاخیری در درمانش صورت گیرد.
زمانی که شخصی از اطرافیان شما چیزی راجع به خودکشی بیان میکند، چه قصدش واقعی باشد چه برای جلب توجه شما، می بایست سریعا اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید.
در لحظه سعی کنید با فرد همدلی کنید و نشان دهید که مشکلات او برای شما اهمیت دارد و شما قادر به درک کامل آنها هستید و در عین حال خیلی هوشمندانه سعی بر مجاب کردن فرد مبنی بر مراجعه به مراکز درمانی داشته باشید.
در مرکز پیروزی، مشاوره و روان درمانی برای این دسته از افراد به صورت اورژانسی انجام می شود.

ساعات کار

روزهای هفته 8:00 – 17:00
پنج شنبه با هماهنگی
جمعه تعطیل

آخرین مطالب

  • دوستی های معمولی پس از ازدواج | زوج درمانی |کلینیک روانشناسی پیروزی

دوستی های معمولی پس از ازدواج | پیامدها و نظرات

مرداد 5ام, 1403|بدون دیدگاه

دوستی های معمولی پس از ازدواج یکی از سوالاتی که زوج‌ها، بخصوص زوج‌ها جوان، با آن در ابتدای زندگی خود مواجه می‌شوند درخصوص «دوستی های معلمولی پس از ازدواج» است. اینکه بعد از ازدواج [...]

بازدید روزانه 1

ثبت قرار ملاقات

شما می‌توانید از طریق این دکمه، یک جلسه مشاوره تنظیم نمایید…