دوستی های معمولی پس از ازدواج

یکی از سوالاتی که زوج‌ها، بخصوص زوج‌ها جوان، با آن در ابتدای زندگی خود مواجه می‌شوند درخصوص «دوستی های معلمولی پس از ازدواج» است.

اینکه بعد از ازدواج همچنان می توانیم با دوست های قبلی خود (همجنس و جنس مخالف) در ارتباط باشیم یا خیر، حد و مرز روابط به چه شکل باید باشد، این نوع دوستی ها درست هستند یا نه و … از سری سوالات چالش برانگیزی هستند که افرادی که وارد یک رابطه متعهدانه می شوند یا به طور رسمی ازدواج می کنند، با آن ها روبرو می شوند.

اول از همه باید بدانیم که تفکرات سنتی که در گذشته حاکم بود، رنگ باخته و شیوه های نوین زندگی جای آنها را گرفته اند.
البته نوع تفکر هر شخصی، به طور کامل به عقاید خود بستگی دارد، ما باید در رابطه با این مسئله، با ذهنی سالم و به دور از هر نوع تعصبی، قضاوت داشته باشیم.

درصورتی‌که تفکر در خصوص «دوستی های معمولی پس از ازدواج» بیش‌از حد شده و باعث اختلال و اختلاف در روابط شود، پیشنهاد می‌کنیم که به یک متخصص زوج درمانگر مراجعه کنید.

دوستی های معمولی پس از ازدواج | زوج درمانی |کلینیک روانشناسی پیروزی

رقیبان زندگی مشترک | دوستی های پیش از ازدواج

زمانی که دو نفر با هم ازدواج می کنند، دوستان همسر، ارتباطات باقی مانده از قبل و مجموعه ی خواهران و برادران همسر، ممکن است باعث ترس و حسادت شود.

دراینجا یک سوال مهم مطرح می‌شود که «دوستی های معمولی پس از ازدواج باید چگونه باشند؟»

روابط متعلق به گذشته، احتمالا بعد از ازدواج تغییر خواهند کرد. تازه عروس و داماد ها، اغلب برای بیرون رفتن با دوستان قدیمی و یا ارتباط با آنها دچار مشکل می شوند.

حفظ دوستی های قدیمی، محتاج به گفتگوی محتاطانه است و باید به نیاز همسر توجه شود.
پس از ازدواج همسران از اینکه تمام وقتشان را با هم می گذرانند خسته می شوند.
از طرف دیگر، اگر یکی از آنها احساس کند که بخاطر دوستان قدیمی اش از طرف همسر طرد شده یا مورد بی توجهی قرار گرفته است، مسائل و مشکلات جدیدی ظاهر می شوند.
واقعیت اساسی در این مورد، ترس است. ما از اینکه مورد توجه نباشیم و از این که دوستی های قدیمی اهمیتی بیشتر از ارتباط زناشویی داشته باشند، می ترسیم.
همسران لازم است که درباره همه این موارد با هم صادقانه بحث کنند و به طور شفاف، تعادلی را بین ازدواج و دوستی ها و ارتباطات دیگر خود، مانند روابط خویشاوندی و روابط کاری برقرار کنند.
اول از همه باید آگاه باشیم که می ترسیم و دوم اینکه برای خطری که از آن می ترسیم تدبیری بیاندیشیم و کاری انجام دهیم.
اگر خانمی از ارتباط همسرش با خانمی دیگر می ترسد، این لزوما بدین معنا نیست که ترس خود را نادیده بگیرد، بلکه لازم است که اول از همه بداند که می ترسد و دوم اینکه تدبیری بیاندیشد و در این مرحله، مشورت و مشاوره بسیار اهمیت دارد.
در اندیشیدن تدبیر، بسیار بجاست که از نظرات افراد امین، متخصص و با تجربه استفاده کنیم.

(میر محمد صادقی، مهدی، آموزش پیش از ازدواج، چاپ اول، تهران، سازمان بهزیستی کشور، معاونت امور فرهنگی و پیشگیری، دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی)

دوستی های معمولی پس از ازدواج | زوج درمانی |کلینیک روانشناسی پیروزی

ریشه دوستی با جنس مخالف پس از ازدواج

ما در این بخش سه احتمال کلی را به عنوان دلیل گرایش به سمت دوستی با جنس مخالف پس از ازدواج در نظر میگیریم:

  1. فردی بدون شناخت کافی و بدون داشتن کوچیکترین علاقه ای به طرف مقابل، تصمیم عجولانه مبنی بر ازدواج گرفته که پس از گذشت مدت زمانی کوتاه متوجه اشتباه خود شده و نسبت به انتخابش پشیمان است، به همین ترتیب قصد دارد با کسی وارد رابطه شود که از نظرش ایده آل باشد.
  2. فرد مهارت حل مسئله ندارد، در صورت ایجاد کوچکترین مشکلات زناشویی سردرگم شده و توان تحمل در برابر مشکلات را ندارد؛ در این صورت سعی در خالی کردن میدان داشته و قصد دارد این خلا را با وجود شخص دیگر پر کند.
  3. در آخرین حالت، با شخصی بدون کوچکترین احساس وفاداری روبه رو هستیم که تنوع طلب است و قادر به ادامه رابطه ای که بر پایه تعهد باشد، نیست.

(تمامی این اشخاص، برای داشتن احساس آرامش و زندگی بهتر، می بایست تحت نظر مشاور متخصص قرار بگیرند.)

پیامدهای دوستی با جنس مخالف پس از ازدواج

  • احساس ناامیدی نسبت به زندگی
  • ناتوانی در تحمل سختی ها به همراه همسر
  • احساس عذاب وجدان داشتن به صورت دائمی
  • پراکندگی افراد خانواده
  • دوری عاطفی اعضای خانواده نسبت به یکدیگر
  • بدبین شدن نسبت به همسر و …

دوستی های معمولی پس از ازدواج | زوج درمانی |کلینیک روانشناسی پیروزی

بعد از ازدواج با کدام دسته از دوستان ارتباط نداشته باشیم؟

دوستان جنس مخالف:

یکی از دوستان معمولی پس از ازدواج، افراد جنس مخالف هستند. افرادی که یک رابطه متعهدانه را شروع میکنند و یا ازدواج می کنند، بعد از ازدواج نباید با دوستان جنس مخالف خود رفت و آمد را ادامه دهند و یا اگر تمایل به ادامه این چنین ارتباطاتی دارند، سطح ارتباط و حد و مرز را باید با همسر خود به طور دقیق تعیین کنند.

دوستان خائن (خیانتکار):

افرادی که در زندگی خود خیانت را یک امر عادی تلقی می کنند و در پاسخ به این کار خود، دلایل عجیب و غریب و غیر منطقی می آورند، مناسب دوستی نیستند.
افکار این چنین افرادی ممکن است به مرور شما را تحت تاثیر قرار دهد و بعد ها زندگی مشترکتان را دستخوش تغییر کند.

دوستانی که برای هیچ چیزی حد و مرز ندارند:

دوستانی که به خود اجازه وجود به حریم شخصی تان را می دهند، بدون اطلاع به منزل شما می آیند و موجب به هم خوردن برنامه ریزی های دو نفره تان می شوند، ممکن است در دراز مدت تاثیرات مخربی روی زندگی زناشویی شما داشته باشند.

دوستان گلایه کُن:

افرادی که به صورت مداوم از زندگی و تمام عالم شاکی هستند و سعی در نشان دادن بدبختی های خود دارند.
اصطلاحا آدم های سمی هستند که سعی دارند به شما انرژی منفی دهند. دوستی با اینگونه افراد هیچ منفعتی برای شما نخواهد داشت.

دوستانی که شما را به عادات بد تحریک می کنند:

قطعا شما هم با افرادی آشنا هستید که سعی دارند شما را وادار به داشتن عادت یا رفتار بد کنند.
مثلا شخصی ممکن است به شما بگوید: (همیشه در منزل باید حرف، حرف تو باشد) یا مثلا (بعد از دعوا تو هیچوقت معذرت خواهی نکن و …) اینگونه افراد به طور مستقیم سعی بر به هم ریختن آرامش زندگی زناشویی شما را دارند.

دوستی های معمولی پس از ازدواج | زوج درمانی |کلینیک روانشناسی پیروزی

دوستی معمولی از نظر آقایان

طبق تحقیقات و بررسی های صورت گرفته، اغلب آقایان کشش بیشتری نسبت به (دوستان زن) خود دارند در حالی که این کشش و تمایل در خانم ها نسبت به (دوستان مرد) خود کمتر می باشد.

به دلیل وجود برخی تفاوت ها در ساختار مغزی آقایان، بسیاری از حرکات و رفتارهای خانم ها برای دوستان جنس مخالفشان باعث ایجاد سو تفاهم می شود.
مثلا وقتی خانمی با دوست مرد خود صمیمانه برخورد کند (بدون هیچ منظور خاصی)، احتمالا بعد از گذشت مدت زمانی اعترافات عاشقانه دوستش را نسبت به خود می شنود!
به همین دلیل است که اصطلاحا می گویند: مغز آقایان چیزی به اسم Just Friend نمی شناسد!

خلاصه

امروزه به دلیل گسترش روابط انسانی، ارتباط با جنس مخالف به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده، به هرحال هر شخصی در محیط کار، فضای تحصیلی، روابط خانوادگی و … مجبور به داشتن این چنین ارتباطات می باشد.

از آنجایی که برخورد احساسی با جنس مخالف پس از ازدواج، می تواند از لحاظ روحی روانی به همسرتان آسیب زده و او را دچار شک و شبهه کند، از سویی دیگر ارتباط به شدت محدود با اینگونه افراد می تواند زندگی اجتماعی شما را مختل کند.

پس برای اینکه به هیچکدام از روابط شما آسیب وارد نشود، می بایست برای خود یک مجموعه حد و مرز تعیین کنید تا روابطتان در چارچوب منطقی قرار بگیرد.

هر زمان احساس کردید، در طول روز به فردی غیر از همسرتان بیش از حد عادی فکر میکنید یا نسبت به شخصی احساس کشش جنسی یا حتی عاطفی دارید، سریعا رابطه خود را با فرد مذکور قطع کنید.

در صورتی که توانایی چنین کاری ندارید و یا حتی قادر به کنترل افکار خود نیستید، پیشنهاد میکنیم در جلسات مشاوره فردی که در مرکز روانشناسی پیروزی تشکیل می شود، شرکت نمایید.

دریافت نوبت:

جهت دریافت مشاوره قبل از ازدواج و یا مشاوره فردی از متخصصین و مشاورین کلینیک پیروزی کافی‌ست با شماره‌های زیر تماس بگیرید:

شماره تماس یپروزی: ۰۲۱۷۷۴۳۱۶۴۹
شماره تماس قیطریه: 02126456903

ساعات کار

روزهای هفته 8:00 – 17:00
پنج شنبه با هماهنگی
جمعه تعطیل

آخرین مطالب

بازدید روزانه 5

ثبت قرار ملاقات

شما می‌توانید از طریق این دکمه، جلسه مشاوره تنظیم نمایید…